Alvarlı imamın mülahazasıyla herhalde birinden almış biraz azerice,
Herkes yahşi men yaman, herkes buğday men saman.--------------------------------------------------------------------------------------------
Dipnot:
(1)
reşahat ayn'el-hayat'ta anlatılan şekliyle;
hoca alaeddini attar hazretlerinin yetiştirdiklerinden ve halkasından olan şeyh ömer bayezidi hazretleri ırak ve horasan şeyhlerine bir nâme yazıp kendilerine ait hususiyet ve farikaları soruyorlar.
horasan şeyhleri bu suali maveraünnehr şeyhlerine, onlar da türk ermişlerine soruyorlar. türk ermişlerinden şu cevap geliyor:
parça yahşi, biz yamal;
parça buğday, biz saman...
yani;
herkes yahşi, biz yamal;
herkes buğday biz saman...
Kaynak
(2)
Muhabbetle nazar her bir uyûbu setr eder görmez
Adâvetle nazar kemlikleri ifşâ eder durmaz
Her işinde eyle insaf karşuyu gözle hemân
Hak sana her dü cihânda vere bir dârü’l-emân
Aşık der incidenden, incinme incidenden
Kemâlde noksân imiş, incinen incidenden
Felekde hâsılı insân isen bir cânı incitme
Günahkâr olma fahr-i âlem-i zîşânı incitme
Sakın incitme bir cânı
Yıkarsın arş-ı rahmânı
Olur isen ehl-i edeb, edeb saadete sebeb
Edeb ile ol müntehab, Cânân cemâlin gösterir
Herkes yahşi men yaman
Herkes buğday, men saman
Muhammed Lutfi
Kaynak
(3)
Ehlullâh’ın bir kısmı da vardır ki, gâyet az konuşmayı tercih ederler. Bahâeddin Nakşibend Hazretleri gibi, onlar da ârifâne bir idrâke sâhip olanlara, umûmiyetle hâl lisânıyla irşadda bulunmaya memur kılınmışlardır. Nitekim Nakşibend Hazretleri’nin, mânevî terbiyede hâl lisânını sehl-i mümtenî üslûbuyla hulâsa eden şu beyti pek mânidardır:
Âlem buğday ben saman,
Âlem yahşî ben yaman!.. (herkes tam, ben kusurlu…)
Kaynak
(4)
Hocamız'ın babası Azerbaycan'dan, Dağıstan'dan gelmişler, Azerî şivesiyle konuşurmuş. Meselâ, "azîzim" demezmiş, "ezîzim" dermiş. Oraya göre telaffuzu... Dermiş ki:
Herkes buğday men saman,
Herkes yahşi men yaman!.
Kaynak / Kaynak sistede bahsedilen Hocamız M.Esad Coşan'dır.
(5)
Kişisel isteklerine gem vurmayı başaran güçlü pehlivanlardır.
Zira onlar iştahlarını kabartan arzularını Allah aşkıyla terbiye altına almışlardır. İki kuruşluk menfaat için kardeşini satan modern dünyanın insanı gibi tulu emel sahibi değildirler. Çeşitli ayak oyunlarıyla birbirinin sırtına basarak mevki kapma, pay elde etme cihetine girerken neler kaybettiğini bilmeyen zavallı kimselere sessiz ve derinden seslenirler: (Alvarlı Efe Hz.'den bahsediliyor)
Herkes yahşi, men yaman;
Herkes buğday, men saman...
Kaynak /
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder